“Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj”

Neked mi? Nézőpont kérdése. És a nézőpont válasza: mindenkinek más. És mindig más. Nincs két egyforma ember, ezért nincs két egyforma világ. Az én világom más, mint a tiéd, más, mint bárkié. A tiéd is egyedi: a te testedben csak te élsz, a te gondolataidat csak te gondolod, a te érzéseidet csak te érzed. Alkottam egy világot magamnak.

Látok, hallok, érzek. Hogy éppen mit látok, mit hallok, mit érzek, az attól függ, hogy hol vagyok, hogy vagyok. És milyen ismeretekkel bírok – a JELENlegi tudásommal, a JELENről. Hiszen nem ugyanaz az óév, mint az úév ugye, Besenyőpistabácsi megmondta.

Ha már töltöttél az otthonodtól távol hosszabb időt, akkor észrevehetted, mennyire más lett néhány dolog. Az utca, ahol naponta eljártál, hirtelen valahogy olyan újnak tűnik. Jé, ez itt volt eddig is ez a tábla? Átfestették ezt a házat? Hogy megnőttek a tuják! Még akkor is, ha csak pár hónap telt el, és kiderül, az a tábla mindig is ott volt, a házat nem festették át, a tuják pedig néhány hónap alatt azért annyit nem változnak. Mégis mi történt? Más szemmel tekintesz rájuk. Te lettél más. Kitágult a világ, életed aktuális szakasza máshol játszódik.

Image

Vagy milyen volt a régi általános iskoládba felnőttebb fejjel visszamenni? Összement a suli, ugye? 🙂 Nyilván… Pedig te ugyanaz az ember vagy (legalábbis ami a személyes adataidat illeti, név, anyja neve, születési adatok… a sejtek lecserélődését és az egyéb kvantumfizikai dolgokat most hagyjuk) – mégis mi történik ilyenkor?

A világot egy igen szűk keresztmetszetű csatornarendszeren át fogadjuk magunkba: a szemünkkel látunk, fülünkkel hallunk, nyelvünkkel az ízeket érzékeljük, orrunkkal a szagokat gyűjtjük, bőrünkkel a tapintáson keresztül kapunk információt. Mindez az idegrendszer bonyolult összjátékaként az agyunkba jut. Ha belegondolunk, hogy akármennyire is igyekszünk, 360 fokban nem látunk magunk körül, hátul nincs szemünk, és az adott képet az is befolyásolja, hogy épp hova nézünk, mennyire látjuk élesen, sötét van-e, vagy világos, stb. akkor már könnyebben belátható, hogy a világról alkotott képünk bizony meglehetősen korlátozott. És mindenképpen egyedi. Tény, hogy a saját fejemből csak én tudok kinézni, az érzéseimet csak én érzem, a füleimmel csak én hallok. Tovább tetézi mindezt az a kulturális és egyéb, eddigi egyéni élményekből, preferenciákból, hiedelmekből, félelmekből álló háló, amelyen átszűröm az összes bejövő információt. Például, egy klasszikus: amikor egy barátom olyan ismerőseiről sztorizgat, akiket még nem ismerek, addig oké, vannak nevek, sztorikkal, arc nélkül. Aztán, amikor megismerem hozzá az arcot, akkor újra elmondatom a sztorit, ami így már sokkal jobban megmarad, mint először, hiszen van kihez kötnöm, társul hozzá saját élmény is. “Tudod, ő az, akiről meséltem, hogy…” “Aha, rémlik valami… Hogy is volt a sztori?” (A másik ilyenkor valószínűleg azt hiszi, az első mesélésnél nem figyeltem…) “Jaaaa, hogy ő az?” Ismerős..? Addig nem volt a világról alkotott (tér)képem része. Most már az. Rákerült a térképemre. Holott ő eddig is ugyanaz az ember volt, ugyanúgy élte az életét, és ugyanaz a sztori hangzott el akkor is, amikor még nem ismertem, és akkor is, miután megismertem.

Image

Vagy, amikor eljutsz egy helyre, ahova már nagyon vágytál, képeket nézegettél, bújtad az útikönyvet. Aztán amikor ott vagy, olyan fura az egész, nem ilyennek képzelted (jobb esetben sokkal jobb / szebb igaziból). A fejedben kialakítottál valamit, még saját élmények híján. Aztán utána a saját élmények ALAPJÁN alakítod ki a fejedben a másvalamit, ugyanarról. És egyébként tehát hiába áll közvetlenül melletted (vagy utánad, ugyanott) másvalaki, ő az ő saját fejében, a saját szemével, fülével, orrával gyűjtve az infókat, a saját, külön bejáratú, és teljesen egyedi szűrőjén át alkot teljesen egyedi élményt…

Tehát, a világról alkotott élményeink teljesen egyediek. És mindegyik ugyanolyan igaz. Az én saját élményem nem igazibb, mint a tiéd. Csak más. Az érzéseim nem igazibbak, mint a tieid. Csak mások. Az én világ(tér)képem nem egyezik senkiével. És a tiéd sem. Mert még a világgal sem egyezik a térkép. Egyik sem. Akkor nem lenne térkép. Hanem maga lenne a terület. De hát ugyan mennyire lenne használható egy 1:1-es térkép, tökéletes részletgazdagsággal…? Párhuzamos valóság. Nesze neked GPS.

 Image

Radnóti Miklós
NEM TUDHATOM

Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent,
nekem szülőhazám itt e lángoktól ölelt
kis ország, messzeringó gyerekkorom világa.
Belőle nőttem én, mint fatörzsből gyönge ága
s remélem, testem is majd e földbe süpped el.
Itthon vagyok. S ha néha lábamhoz térdepel
egy-egy bokor, nevét is, virágát is tudom,
tudom, hogy merre mennek, kik mennek az uton,
s tudom, hogy mit jelenthet egy nyári alkonyon
a házfalakról csorgó, vöröslő fájdalom.
Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj,
s nem tudja, hol lakott itt Vörösmarty Mihály;
annak mit rejt e térkép? gyárat s vad laktanyát,
de nékem szöcskét, ökröt, tornyot, szelíd tanyát;
az gyárat lát a látcsőn és szántóföldeket,
míg én a dolgozót is, ki dolgáért remeg,
erdőt, füttyös gyümölcsöst, szöllőt és sírokat,
a sírok közt anyókát, ki halkan sírogat,
s mi föntről pusztítandó vasút, vagy gyárüzem,
az bakterház s a bakter előtte áll s üzen,
piros zászló kezében, körötte sok gyerek,
s a gyárak udvarában komondor hempereg;
és ott a park, a régi szerelmek lábnyoma,
a csókok íze számban hol méz, hol áfonya,
s az iskolába menvén, a járda peremén,
hogy ne feleljek aznap, egy kőre léptem én,
ím itt e kő, de föntről e kő se látható,
nincs műszer, mellyel mindez jól megmutatható.
Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép,
s tudjuk miben vétkeztünk, mikor, hol és mikép,
de élnek dolgozók itt, költők is bűntelen,
és csecsszopók, akikben megnő az értelem,
világít bennük, őrzik, sötét pincékbe bújva,
míg jelt nem ír hazánkra újból a béke ujja,
s fojtott szavunkra majdan friss szóval ők felelnek.

Nagy szárnyadat borítsd ránk virrasztó éji felleg.

(1944)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

