répa

Két unokahúgom közül a kisebbik, Lillus 4 és fél három és fél éves, és pár hónapja kezdte el próbálgatni-pörgetni az “r”-t, azelőtt “j”-nek ejtette. Tőle származik ez a rrépa rretek rrmogyojó 🙂 Most már sokkal jobban megy neki, olyannyira, hogy néha már a ló túlsó oldalán találjuk. Karácsonyra megtanítottam nekik egy népdalt. Így szólt a szájából:

Betlehem kis falucskában
Karrrácsonykor éjféltájban
Fiú Isten ember lett
Mint kisgyerrrmek született

Őt nevezték rrrrJézuskának 🙂
Édesanyját Márrriának
Ki pólyába takarta
Lefektette rrrjászolba 🙂

Edith Piaf

A másik unokahúgom, Katica 5 éves, és az “r” hangot még mindig tökéletesen, franciásan ejti, amikor azt mondja, hogy “Je ne regrette rien”, vagy amikor azt énekli, hogy

Je ne veux pas travailler
Je ne veux pas déjeuner
Je veux seulement oublier
Et puis je fume.

Kész főnyeremény unokahúgomnak lenni, miket megtanul az ember. A másodunokahúgaim még azt is, hogy szociális termoreguláció (és ehhez elég 3 évesnek lenniük…).

Csak amikor azt énekli, hogy

Gahhibaldi csáhhdás kiskalapja
Nemzetiszín szalag lobog hhajta
Nemzetiszín szalag lobog hhajta
Kossuth Lajos neve hhagyog hhajta

– akkor az az “r” (hh 🙂 ) hang már annyira nem annyira elegáns.
Meg is kérdeztem egy logopédus barátnőmet, mi az a kor, amikor már elvárható egy gyerektől, hogy a “magyarhangok” menjenek neki. Kiderült, 5 évesen már jó  lenne, különben megszokja, és úgy marad. Gyanítom, később még nehezebb ezt korrigálni. Tehát kértem tőle tanácsot, mit tegyünk.
Gyorsan ki is próbáltam én is a ropis játékot: a tisztességes “r”-hez a nyelvét kell megerősíteni, és ezt például úgy lehet, hogy a nyelvét hegyesíti, és a felső ajka fölött megtart vele egy ropit (hhopit, vagy jopit). És egyáltalán, az ember kidugja a nyelvét, és szépen hegyesíti és kerekíti, felváltva. Nem olyan könnyű ám!

nyelv

Oda is mentünk a tükör elé gyakorolni. Hát, elég vicces volt. Aztán a barátnőm még mutatott ezt-azt, például beavatott az “S” hang képzésének rejtelmeibe. Ki is derült, hogy nekem is van mit fejlesztenem rajta! Úgyhogy akkor tartogathatom a ropit én meg az alsó ajkam alatt a kerekített nyelvemmel (asszem). Tyattyogattunk meg mindenféle érdekes hangot adtunk ki. Kérdeztem is, hogy amikor megismerkedik egy pasival, akkor leteszteli-e a nyelvi készségeit ilyen formában 😉 Arra a következtetésre jutottam, hogy ha én külföldi logopédus nő lennék, akkor azt feltételezném, a magyar pasiknak kifinomult a nyelvérzésük, ami bizonyos helyzetekben jól jöhet… El is kezdett érdekelni a logopédia. Ha tudom, hogyan kell a nyelvemet formálni, mikor hova tenni, és mekkora erővel mit csinálni, és merre jár épp a levegő, akkor azt valószínűleg a nyelvtanulásban is haszonnal tudom alkalmazni. Hogy is csinálják az angolok, amikor azt mondják, hogy “think”, vagy amikor hallatszik a különbség a szauna (sauna) és a szonár (sonar) között… (Egy ausztrál barátom konkrétan kiröhögött, amikor azt akartam mondani, hogy szauna is van a fitnessben, ahova járok, és nem értette, hogy mi a francnak egy ilyen létesítménybe szonár. Én meg azt nem értettem, hogy hogy mire gondol, és különben is mi az a szonár.)

szonár

Ha már itt tartunk: sonar = sound navigation and ranging = hanggal való navigáció és felderítés (legalábbis a wikipédia szerint, de egy hozzáértő úgyis megírja kommentben a tutit 🙂 ). Persze jöhettem én neki azzal, hogy a sauna egy finn szó, és én ejtem jól, neki meg fogalma sincs, de ha egyszer angolul nem szaunának ejtik, hanem valami “szouna”-szerűségnek, akkor azt nyilván ő tudja jobban. Ennyit a hangok rejtelmeiről.

Addig is, raccsolók, ha mindenáron magyar dalt akartok énekelni, akkor nyugi, van remény a nem-lebukásra (noha tudtommal az egyik leggyakoribb mássalhangzónk az R).

Az a szép, az a szép…

Ezt meg úgyis mindenki tudja. Még szép.

El is énekelheted magadban, hogy ellenőrizd, tényleg nincs-e benne “R”.  Az első versszakban legalábbis.

RRRjjjaaajta!

Reklámok

“Rrrépa, rrretek, rrr mogyojó”” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Ezek a kommentek meg az összevissza használt gépeknek és a technika ördögének köszönhetően pont más ellenkező nevek alatt jelentek meg…

Vélemény, hozzászólás?

