Tegnap séta közben rácsodálkoztam egy gyönyörű épületre. Látszott rajta, hogy valamiféle intézmény, kint voltak a zászlók. Közelebb érve láttam, hogy az egy iskola. Grrr, egyből átfutott rajtam egy nem túl kellemes érzés. Láttam a hatalmas, kongó lépcsőházat, azzal a nyomasztó csenddel, amely akkor tölti be az iskolákat, amikor épp óra van, és a diákok bent ülnek a termekben, talán valaki épp attól rettegvén, hogy készületlensége hamarosan egy rossz jegyben manifesztálódik, ha a tanár pont őt szólítja felelésre. Vagy egyszerűen csak érzi magában azt a fajta reménytelenséget, amivel az új anyag tölti el: már eddig is hatalmas mennyiségű adathalmaz vár feldolgozásra, több tárgyból ráadásul… és ehhez még hozzájön a mai… ahhhhhhh… eddig se értettem… never ending story. Fúj de utáltam ezt az érzést.
Pedig tanulni szeretek, nyitott vagyok az új befogadására – természetesen elsősorban olyan dolgokra vagyok fogékony, amik hasznosak számomra. Például gimiben még marhára nem érdekelt a citromsav-ciklus, és Reni barátnőmnek hála azt tudom, hogy a virion: életjelenségeket nem mutató víruspartikula, a vírus nyugvó alakja, és hogy a guanó az foszfortartalmú madársz@r, de az ilyen típusú információmorzsák nem nagyon tettek hozzá az életminőségemhez. Bezzeg, amikor személyi edzői tanfolyamra jártam, ott már egyből érdekelt az anatómia, nyilván főleg az izmok.

Image

Ebben a jó kis poroszos oktatásban a tudományterületeket mintha szándékosan zárták volna el egymástól, hermetikusan – még véletlenül se érjenek össze (hogy ne menjünk messzire: mondjuk a töri meg az irodalom korszakai). Amikor az egyik utoléri a másikat, addigra meg ki emlékszik… Egyrészt ugye hol van már a tavalyi hó, másrészt meg hun van még karácsony. Az, hogy a fizika összeérjen a kémiával meg a biológiával… Ezekhez még annyit sem értek, de azt nehezen tudom elképzelni, hogy ne lehessen ésszerűbben megoldani ezek oktatását. És mélységes tiszteletem azoknak a pedagógusoknak, akik tantárgyukat, tudományterületüket élvezettel elsajátíthatóvá, izgalmassá teszik a diákok számára.

A főiskolán a politológia speciális képzés keretein belül jártam egy „Kisebbségi konfliktusok Kelet-Közép Európában” nevű kurzusra. Így elsőre nem hangzik valami felemelőnek a téma. Az első órán a tanár úr azt taglalta, hogy egyáltalán a Kelet-Közép Európa, vagy a Közép-Kelet Európa terminust érdemes-e használni, melyik mi, és hogy a szlavofil meg a germanofil irányzat így meg úgy. De mindezt úgy adta elő, hogy közben szakadtunk a röhögéstől másfél órán keresztül. Ez a hangulat és a lebilincselő stílus jellemezte az egész tevékenységét. A zéhán már nem ismert tréfát: ott aztán igen keményen kíváncsi volt arra, kik azok, akik valóban megértették az anyagot, és nem csak beseggelték az adatokat. Én mondjuk szeretem ezt a fajta vizsgáztatást, mert én pont összefüggésekben szeretek gondolkodni, és csak úgy tudom elsajátítani a tanulnivalót, ha értem. Önmagukban álló adathalmazokkal nem nagyon tudok mit kezdeni (és leginkább nem is akarok, tehát nem is vagyok hajlandó J). És töri szakon, még ha valaki az ellenkezőjét is gondolta eddig, az összefüggések megértésével lehet túlélni, és nem elég, ha az ember az uralkodók neveit és telefonszámait bemagolja. A jobb tanárok nem is arra kíváncsiak (oké, az mondjuk alap, hogy legalább az Árpád-házi királyokat tudd álmodból felébresztve is…)

A nyelvtanulás, mint bármi más, lehet egy olyan dolog, amit a kötelező iskolai órák után boldogan hagyunk örök életre magunk után (mint ahogy én a matekról gondoltam ezt anno – aztán egész jól kezdtünk összebarátkozni). És a nyelvtanulás jelenthet játékos örömforrást is.

Neked mi jut először eszedbe e szó hallatán? Összeugrik a gyomrod, izzadni kezd a tenyered, behúzod füled-farkad, magzatpózt veszel fel, és anyukádért kiáltasz – gondolatban? Vagy egy nyüzsgő, vibráló kép jelenik meg előtted, amelyben izgalmas emberekkel érdekes témákról beszélgetsz, megismerve kultúrájukat?

Vélemény, hozzászólás?

